کد مطلب:301569 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

حضور آن حضرت در کربلا


1- محدث قمی گوید: به هنگامی كه حضرت امام حسین به هفتاد و دو نفر كشته شدگان از خاندانش نگریست روی به سوی خیام حرم كرده و صدا زد، ای سكینه، ای فاطمه، ای زینب، و ای ام كلثوم خدای حافظ شما...

2- د رجای دیگر گوید: آن حضرت روی به ام كلثوم كرده و فرمود: خواهرم تو را نسبت به حفظ جان خود سفارش می كنم، من به چنگ این مردم می روم... [1] .

3- بعد از آن كه حضرت امام حسین از اسب بر زمین افتاد مركبش به سوی خیمه ها روی آورد، خواهران كه دیدند اسب می آید و كسی بر آن سوار نیست صدا به ریه و ضجه بلند كردند، ام كلثوم دست بر روی سر گذاشته و فریاد می زد، وامحمداه، واجداه، و وانبیاه، وااباالقاسماه، واعلیاه، واجعفراه، واحمزتاه، واحسناه، ای حسن است كه با تن برهنه روی خاك كربلا افتاده و سرش از قفا بریده شده عمامه و لباسهایش را از تنش ربوده اند. [2] .

4- مردم كوفه به كودكانی كه سوار بر كجاوه ها بودند خرما و گردو


می دادند، ام كلثوم بر آنها بانگ زده و گفت: ای مردم كوفه، صدقه بر ما حرام است، بعد نان و خرماها را از دست و دهان بچه ها بیرون آورده و به زمین می افكند. مسلم بن جصاص گوید: مردم بر مصیبتی كه بر آنها وارد شده بود می گریستند، ام كلثوم سرش را از كجاوه بیرون آورده و به آنان گفت: ساكت باشید ای مردم كوفه مردان شما ما را می كشند و زنان شما بر ما می گریند، حاكم بین ما و شما در روز قیامت خداوند خواهد بود. [3] .

تمام كتابهای سیره و مقاتل در اینكه ام كلثوم در كربلاء حضور داشته اتفاق نظر دارند، سخنرانیها و جایگاه و موقعیت او را در كربلا آورده و بازگو كرده اند، حال با توجه به این مطلب چگونه می توان گفت آن حضرت با پسرش زید كه از عمر بن خطاب داشت با یكدیگر فوت كردند، چنانكه در روایتی در كتاب «وسائل»جلد 2/ 818 در باب اینكه یك نماز برای جنازه های متعدده كفایت می كند آمده كه از عمار را یاسر نقل شده جنازه ام كلثوم دختر علی بن ابی طالب و پسرش زید بن عمر را بیرون آورده در حالی كه اطراف جنازه را حسنین علیهماالسلام بن عباس و ابوهریره گرفته بودند، جنازه كودك را جلو مادر را پشت سر او گذارده و بر او نماز خوانده و گفتند این كار سنت است.

با توجه به حضور ا كلثوم در كربلاء حدیث فوت او با فرزندش درست از كار درنمی آید و مجعول است بلكه به نظر من اصل ازدواج آن حضرت با عمر نیز ساختگی است.



[1] نفس المهموم/ 346.

[2] ذريعه النجاه 150/ و 178.

[3] ذريعه النجاه 150/ و 178.